Sheltersuit Foundation biedt daklozen warmte

13 januari 2022
Sheltersuit Foundation biedt daklozen warmte

Waardigheid. Dat verdient iedereen. Toch lopen de meesten met een grote boog om daklozen heen. Onzin, vindt Bas Timmer. “Iemand zonder dak boven z’n hoofd is nog steeds een mens.” Met zijn Sheltersuit Foudation brengt Bas een beetje warmte voor de mensen op straat.

Slapen op asfalt. In de regen, in de kou. De weinige spullen die er zijn constant meesleuren. Voor meer dan 150 miljoen mensen is het harde werkelijkheid. Iedereen kan zich voorstellen dat zo’n leven op straat zwaar is. Bas Timmer besloot er zo’n zeven jaar geleden iets aan te doen. Toen de vader van een vriend overleed aan onderkoeling omdat hij noodgedwongen buiten sliep, werd Bas wakker geschud. Op dat moment studeerde Bas aan de modeacademie, maar het voelde niet goed om kleding te ontwerpen en die tegen hoge prijzen te verkopen als een groot deel van de mensen niet eens beschermende kleding kan kopen om te overleven.

Wind- en waterdicht jack

Het was het begin van de eerste Sheltersuit. Een wind- en waterdicht jack waaraan een slaapzak bevestigd kan worden. Gemaakt van gedoneerde, gebruikte slaapzakken en met een grote capuchon die beschermt tegen regen en fel straatlicht. Bas geeft de eerste ‘jas’ aan een lokale dakloze in Enschede en merkt dat er meer belangstelling is. Al snel zijn de eerste honderd jassen een feit.

Zoveel redenen

Zeven jaar later staat de teller op 15.000 Sheltersuits en Shelterbags, een oprolbaar bed in een tas met slaapzak en ingebouwd kussen. Bas: “Dat iemand geen dak boven z’n hoofd heeft, betekent niet dat hij of zij geen mens is. Er zijn zoveel verschillende redenen waardoor iemand op straat kan belanden. Psychische problemen, huiselijk geweld, verslaving. Ik heb van alles gezien en weet dat het iedereen kan overkomen. Ook u en mij.”

Aan geld komen

De stichting heeft inmiddels ook vestigingen in Amerika en Zuid-Afrika en draait nog altijd volledig op donaties. “Voor veel mensen is het moeilijk om aan geld te komen. Ik ben gelukkig heel creatief en verzin steeds nieuwe manieren om fondsen te werven. Social media inzetten, grote merken benaderen, ik heb inmiddels een enorm netwerk. En als we echt even krap zitten, zijn er altijd mensen die ik kan bellen.”

Fashion Week

Een van zijn recentste successen? De Fashion Week in Parijs. Modellen van het Franse modehuis Chloé paradeerden in de jassen van Bas over de catwalk. “Dat was heel bijzonder. In mijn hoofd speelt altijd de gedachte dat de wereld zo scheef is. Er wordt zoveel kleding verkocht, voor zulke hoge prijzen. Die scheefheid maakt me boos, maar fascineert me ook. Dat een merk als Chloé ons idee omarmt betekent heel veel.” Sheltersuits mocht voor het Franse modehuis een rugtas en een jas maken. “De opbrengsten worden volledig gedoneerd aan Sheltersuits. De wereld kan op deze manier ook onze designskills zien. Hopelijk betekent dat een mooie jumpstart voor ons eigen kledingmerk.”

Commerciële schil

Bas hoopt namelijk in de toekomst een commerciële schil om de Sheltersuit Foundation te bouwen. “Wanneer u een jas of ander kledingstuk bij ons koopt, geven wij een jas aan een dakloze. Maar het kan verder gaan dan kleding. Boeken, kunst, het kan van alles zijn.” Hij ziet het als zijn levenswerk. “Het is eigenlijk bizar dat dit nog niet eerder bestond. Dat iemand met een dikke portemonnee betaalt voor iemand die het niet zo goed heeft.”

Next Generation Leader

De dromen van Bas blijven in elk geval niet onopgemerkt. TIME Magazine riep hem deze zomer nog uit tot ‘Next Generation Leader’. Een aansprekende titel. “Haha, vrienden maken er grapjes over. Zo van ‘daar komt de leader aan’. Ik probeer het net als zij nuchter te bekijken. Het levert me goede contacten op, maar aan de andere kant voel ik ook de druk om die titel waar te maken. Ik kan niet zomaar stoppen. Niet dat ik dat zou willen, maar ik zit op een positieve manier gevangen in mijn droom. Stilstaan gaat niet. Natuurlijk is dat soms moeilijk, maar dit heeft mijn leven enorm verrijkt. Ik ontmoet mensen die op straat leven én succesvolle ondernemers. Daar ben ik trots op. En ik hoop gewoon dat er meer van dit soort initiatieven op de kaart worden gezet.”

Begin klein

Volgens Bas Timmer is het voor iedere ondernemer belangrijk om stil te staan bij de impact van een bedrijf. “Zowel voor de planeet als voor de mensen. Verbeteringen beginnen met iets kleins. Kijk bijvoorbeeld naar de mensen, wat hebben zij nodig? Zonder hen ben ik nergens.” Sheltersuits is een mooi voorbeeld van een sociale onderneming. Bijna alle 110 medewerkers zijn voormalig vluchteling of hebben zelf een daklozenbestaan geleid. “Over tien jaar zijn dingen als upcyclen en sociale impact misschien wel in de wet vastgelegd. Zorg gewoon dat u dat voor bent.”

Meer informatie?