Sinds de invoering van de helmplicht voor scooters zien we dat scooterbezitters ervoor kiezen hun blauwe kenteken om te zetten naar een geel kenteken. Een voertuig met een blauw kenteken mag niet harder dan 25 km per uur rijden en valt onder de noemer snorfiets. Een voertuig met een geel kenteken mag niet harder dan 50km per uur en noemen we een bromfiets. Het omzetten van een snorfiets naar bromfiets is geen probleem, maar dat moet wel doorgegeven worden aan de verzekeraar om problemen te voorkomen. Lees hier waar u nog meer op moet letten.
Wanneer u aanpassingen maakt aan uw scooter dan moet de verzekeraar dit gelijk weten. Het tarief voor een bromfiets is namelijk anders dan voor een snorfiets. Wordt dit niet op tijd doorgegeven dan kan de dekking in het geding komen. Dit betekent dat u niet verzekerd bent wanneer er iets gebeurt. Dit kan grote gevolgen hebben. Vooral wanneer er letsel is bij een van de betrokken partijen.
We zien helaas regelmatig dat de scooterverzekering op de naam van de ouders staat, terwijl de daadwerkelijke regelmatige bestuurder, een kind, jonger dan 24 jaar is. Dit levert grote problemen op bij een ongeval. Sommige verzekeraars kunnen dan een veel hoger eigen risico hanteren en bij andere is er zelfs helemaal geen dekking. Staat het kenteken van de scooter op naam van het kind en de polis op naam van de ouders, geef dan aan dat de regelmatige bestuurder het kind is. Zo voorkomt u problemen.
Het is misschien aantrekkelijk om een snor- of bromfiets op te voeren, maar dit is niet zonder risico. Wanneer er een ongeval plaatsvindt dan zal de verzekering besluiten om niet uit te keren bij een opgevoerde scooter. Als na een meetcorrectie blijkt dat een snorfiets (blauw kenteken) harder kan rijden dan 29 km per uur, dan is het eigenlijk een bromfiets (geel kenteken). U kunt de snorfiets laten herkeuren en deze aanpassing doorgeven aan de verzekeraar. Voor een opgevoerde bromfiets kan dat niet, wanneer deze harder kan dan 50km per uur is het eigenlijk een motor. Daar moet een andere verzekering voor afgesloten worden.
Wilt u zeker weten dat de scooter aan de eisen voldoet? Laat deze dan keuren. Een herkeuring kan gedaan worden door een lokaal scooterherstelbedrijf (met RDW-erkenning).
Wanneer bij een ongeval blijkt dat de gegevens niet correct zijn doorgegeven of dat de scooter is opgevoerd dan kan de verzekeraar besluiten om niet uit te keren. Wanneer het een eenzijdig ongeval betreft dan betekent dit dat de schade niet wordt vergoed. Maar wanneer er een tegenpartij of opzittende in het spel is, dan kunnen de gevolgen groot zijn. De schade van de opzittende en tegenpartij wordt in dit geval verhaald op de verzekeringsnemer. Deze schadepost kan snel oplopen, zeker wanneer er sprake is van persoonlijk letsel en/ of medische kosten.
Heeft u een scooterverzekering en wilt u zeker weten of uw gegevens goed staan ingegeven? Neem contact op met uw adviseur van de Jong & Tump. Wij vertellen u graag hoe de stand van zaken is.